6 Ekim 2013 Pazar

Let's Talk About... WIN

*Sabahın köründen beri (Pazar pazar hangi manyak altı buçukta uyanır ki diye düşünenler... Ben bir tanesini oldukça yakından tanıyorum) kafamda çalan şarkısı sebebiyle başlığıma ilham olmuş olan mahallemizin pandası Seungri're selamlar. I lab you booboo~



 Bildiğiniz üzere üç büyüklerin en "swag-check swag-check"lisi olan YG Entertainment "ooo piti piti/kızlar mı erkekler mi/terazi lastik jimnastik/En iyisi kızları dağıtalım dedik/Ardından erkekleri yarıştırıverdik" şeklindeki yepyeni tekerlemesi eşliğinde 2006dan beri ilk defa bir erkek grubu çıkarmaya karar verip, kimi kesimler tarafından "fan" olarak da anılan koyunlarını gütmeye başladı bile. Ki aslında ben bu düzene dur demeye, burnumun dikine gidip sürüden ayrılmaya niyeti olan idealist bir koyun olsam da Çoban YG dandik bir kdramada üstsüz dolaştığı hallerini bildiğim Mino'yu (ya da Song Minho) bir anda "ahan da traineemiz" diye ortalara salınca oltasına gelmiş oldum. Lanedossun sana YG, bir şekilde hep zayıf noktalarımı buluyorsun...

 Basitçe açıklamak gerekirse WIN/Who Is Next (Bir Sonraki Kim?) YG Entertainment'ın uzun bir aradan sonra çıkaracağı yeni erkek grubunu belirlemek için yayına koyduğu bir program. A Takımı ve B Takımı olmak üzere yaşlarına göre sınıflandırılmış iki stajyer grubu birbiriyle yarışmakta. Sonunda halk oylamasıyla kazanacak takım belirlenecek ve ismi Winner olacak. Benim ise program hakkındaki temel düşüncem şu: Oldukça iyi bir pazarlama stratejisi.

 Öncelikle WIN YG'nin bir şekilde büyük kpop şirketleri arasında temsil ettiğini söyleyebileceğimiz hiphop karakterini destekliyor. Çünkü ne kadar yazılıp çizildiği ortada olursa olsun program teknik olarak iki farklı "crew" arasındaki çatışmayı gözler önüne seriyor; hiphoptaki o "her şeyini ortaya koy ve onlara gününü göster!" anlayışına sahip bir şekilde. Ve bu son dönemlerde sokak adamı çizgisinden çıkmasıyla eleştirilen (ancak mı fark ettiniz?) YG için iyi bir şey.

 İkinci olarak WIN programı izleyiciye işin içine dahil olması için izin veriyor; yukarıda da yazdığım gibi çıkacak takım halk oylarıyla belirlenecek. Ki bu kpopta pek de sık olan bir şey değil. Hepimizin bildiği üzere genelde kpop fabrikası önce biz fanların önüne teaser fotoğraflarını, tanıtım için birkaç videoyu, merak uyandıracak bir kısım haberi (" Blah Blah Entertainment'ın yeni kız grubu Blah Blah 2'ın Bilmem ne isimli ana vokali vokal derslerini ünlü şarkıcı Bilmem Kim'den almış!!") koyar; sonunda da çıkış MVsiyle beraber ilk sahnesini yaptırır taze gruplarına ve Voila!! Nur topu gibi bir grubumuz daha olur yani fanların büyük bir kısmı bir grubu çıktıktan sonra tanır, sever vs. vs. Oysa WIN ile YG seyirciye yeni grubunu daha önceden tanıma şansı veriyor bu da grup çıktığı anda hazır olacak ve daha da önemlisi grubun duygusal iniş çıkışlarını, yaşadıklarını bir şekilde bilecek en azından bildiğini düşünecek bir fandom demek. Ayrıca seyirciye istedikleri takımı seçebileceklerini söylüyor (bence öyle yapıyormuş gibi davranıp fena halde yönlendiriyor ama neyse) ki bu durum fandomda tamamen bir sahiplenme olmasına yol açacaktır büyük ihtimalle. Sonuçta o insanlar grubu bir yere getirmiş, kazanmalarını Winner olmalarını sağlamış olacak neden sahiplenmesinler bir yerde, değil mi?

 Peki kim kazanır bu amansız (!) yarışı? Açıkça söylemek gerekirse ben A Takımını destekliyorum tamamen kişisel bir sebepten (hadi biz ona Song Mino diyelim) dolayı :D Yani A'nın B'den daha iyi olduğunu düşündüğümden falan değil bu desteğim zira B gayet iyi bir takım. Özellikle B.I hem lider hem de rapper olarak yetenekli gibi duruyor, takım içindeki balans da iyi gibi. Ama buna rağmen A'nın kazanacağını düşünüyorum çünkü:

1. A Takımı yaş olarak daha büyük. YG yıllardır üzerinde çalıştığı o stajyerleri şimdi çıkarmazsa bir daha kolay kolay çıkarma imkanı bulamaz, çünkü kpop idollerinin yaşı gittikçe küçülüyor, küçülüyor, küçülüyooor...

2. A Takımı Koreli bakış açısından daha iyi görünüşlü gibi (Tabi bir JYP traineesi değiller :P ). YG'nin "biz görünüşü önemsemiyoruz bizim için önemli olan yetenek" laf salatasını hepinizin aştığını umuyorum. Çünkü YG için yetenek önemliyse cici Sandara grup çıktığında 2ne1'da ne yapıyordu? Neden Lee Hi o kadar zayıfladı ve bir türlü emin olamasam da azıcık ucundan yüzüyle oynadı? YG neden CL'e estetik olması şeklinde bir öneride bulundu? Liste uzaaar gideeer... Kpop bu; görünüş bazen her şeyin önünde.

3. A Takımı'nda tanınmış yüzler var. Kang Seungyoon ve Lee Seunghoon yarışma geçmişleri olan ve daha da önemlisi oralarda kendilerini gösterip belli bir tanınmışlık sağlamış stajyerler. YG Supearls'ü dağıttığında ya da Akdong Musician'ı şirkete dahil ettiğinde yorumlar arasında "Lee Sunghoon'ı ne zaman çıkaracaksın?"a rastlamak mümkündü mesela. Yani bu ikisinin çıkışı için bekleyen bir kesim var. YGnin bu cüzdanlarını açıp paralarını saçmak için hazırda bekleyen fan adaylarını görmezden geleceğini zannetmiyorum.

not: Song Minho (Mino) daha önceden de piyasada bazı işler yapmış ve bir de üstüne underground geçmişi olan bir rapper ama onun Seunghoon ya da Seungyoon kadar bilindiğini olduğunu düşünmüyorum, o yüzden adını anmadım bu tanınmışlık mevzusu konusunda.

4. A Takımı biraz daha... sorunlu. Böyle yazınca kötü bir şeymiş gibi geliyor ama hayır, aslında hiç de değil. Program başladığından beri B Takımı küçük kanatlarını takmış, çıplak popolarını yumuşacık bulutların üzerine koyup lir çalmaya dalmış Boticelli melekleri kadar kutlu ve mükemmelken A hep sorun yaşayan kısım oldu. Grup içinde anlaşmazlıklar çıktı, eleştirildiler, şimdiye kadar YG'nin belirlediği jüriler tarafından yapılan hiçbir elemeyi kazanamadılar... Bu da Anın daha insancıl görünmesine yol açtı. Çünkü biz insanlar direkt mükemmeli istemeyiz aslında. Mükemmele giden yolu görmek daha da heyecanlandırır bizi; çünkü kendi hatalarımızı düzeltmemiz, bunu yaparken yolculuğun kendisinden zevk almamız gerektiğini hatırlatır bize.


 Neyse bu kadar ağlak laftan sonra demek istediğim şu: B WIN'in başından beri iyi iyi ve iyi... Bir şey fark ettiniz mi? Hep aynı gidiyor yani sıkıcı sıkıcı ve sıkıcı. Oysa A Takımı adım adım gelişiyor programın akışına göre. Mesela önce aralarındaki sorunları düzelttiler ve birlik oldular sonra yavaş yavaş performansları düzelmeye başladı övgü aldılar ve başarıya yaklaşmaya başladılar. Bu da insanların kendisini B ne kadar iyi olursa olsun A'ya daha yakın hissetmesine yol açıyor çünkü yavaş yavaş geliştiklerini görmek hem A Takımına sempati beslemelerini hem de takımla empati kurabilmelerini sağlıyor. İlk halk oylamasını YG'nin elemelerinde sürekli kaybeden A'nın kazanmış olması da bunun bir göstergesi olarak kabul edilebilir pekala.

 Peki bu planlı hareket midir? Bence kesinlikle. Benim kişisel fikrime göre YG yukarıdaki ilk üç sebep ve belki de daha da fazlası nedeniyle A'nın çıkmasını istiyor. Bu tarzda sağ gösterip sol vuran hareketlerle de biz küçük koyunları istediği gibi yönlendiriyor. Uuuuu bir an için içim titredi...

 Gördüğünüz üzere yeteneklerine şu kadar bile değinmedim. Çünkü WIN yetenekle alakalı değil, YG yetenekle alakalı değil, kpop yetenekle alakalı değil. Şu anda YG yeni jenarasyonla çarpıştırabileceği bir gruba ihtiyaç duyuyor ve WIN ile bunu elde etme çabasında. SM herkesi deli eden rookielerini çıkarmak için insana sonsuza kadar sürecekmiş gibi gelen, karın ağrıları ve sinir bozukluklarına yol açan mekanik bir tanıtım süreci hazırlamıştı, YG ise kendisine yakıştırılan hiphop karakterine uygun bir şekilde daha dinamik bir süreç düşünmüş. Bakalım sonuç ne olacak ve gerçekten "Sıradaki Kim" olacak?

Kaçtım. Meeeehrooooong~

 Not: Bu videoyu izleyin. Bu.Videoyu.İzleyin. Taehyun~kkkkkk Ahhh Mino'yu cidden seviyorum ve bileğini incittiğinden artık lider olmadığı için üzgünüm. Geçici deniyor ama bakalım...

10 yorum:

  1. şu programı tek takip etmeyen insan olarak çokkkkk özlemiiiişşşiiiimmm laaağğğğnnnnn ben senin yazılarınıııııııı.... kime denk gelsem A takımı diyo ama biz Türkler ile Korelilerin zevkleri çok farklı bence B kazanacak :D:D:D (hayallere mum dikme mod on)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ayyyyyyyy cidden miiii? *-* Ben de direkt seni özledim ama pek de göremiyorum bu aralar twitterda farklı zamanlar da mı giriyoruz nedir?

      Koreliler de hep A deyip duruyorlar, kendilerini onlara daha yakın hissediyorlarmış. Ezilenin yanındalar işte :P Mino eski bir gönül yaram olduğundan A istiyorum ben de ama B de çıksa olur aslında, o kadar da umrumda değil. Amaaaağn YGnin paşa gönlü nasıl istiyorsa öyle yapsın zaten sağı solu belli olmuyor hergelenin. Böyle zamanlarda SMin titiz, makina gibi işleyen sistemini özlüyorum :/

      Ama A alır be Aryacım... Alır alır A alır... :P

      Sil
  2. Nym nym nym aslında sana ozel olarak hep yorum yapıyorum ama burası eksik kalmasın diye yazayım dedim :D yazıyı özetlersek ortaya pislik YG çıkıyor adam herseyi planlamış bizde oturup izliyoruz iste... Biliyorsun ki ben B takımını tutuyorum nedenlerinin uzun uzun yazmama gerek yok biliyorsun ornek daha uyumlular. Ama kalbimin bir köşesinde mino var jinwoo var onlarıda atamıyorum sonra YG ye guzel guzel küfürler ediyorum ehehehe. Bana kalırsa yarışmayı A takımı kazanacak neden halk seviyor hajsjdkd ama B takımında BI var YG nin bol bol emek verip yarattığı biri onuda harcamaz eee ne yapacak? Yeni açıklamasında kaybeden takım dağılırsa daha iyi olur gibi seyler zırvaladı kafası cok karışık adamın neyse Efenim kısaca böyle sen hep yaz özledim biliyorsun :P

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. B Takımını tutuyormuş zamanında demeeek :P Neden bu yorumlara bu kadar geç cevap veriyorum ben de bilmiyorum sanırım atlamışım
      Yarışmayı A kazandı B de bir ara çıkacak dendi.

      Sil
  3. Şimdi bir kaç gün önce blogumda zırvalamış olduğum şeyleri gelip buraya tekrar etmek biraz tuhaf kaçacak ama... Bana ne! :D Ben ilk çıktığı günden beri her şeyin planlı olduğunu düşünüyordum ama hedef konusunda fikrim olmadığını itiraf etmeliyim :D Ta ki seyirci oylaması A'nın zaferiyle son bulana kadar. :D Sonra bir anda kafam şimşekler çakmaya, ampuller yanmaya falan başladı. -pek bir aydınlık oldu kafamın içi yani :D- Ve tabi gidip YG'nin boğazına sarılmak istedim. Neden? Çünkü her şey A takımının kazanması için hazırlanmıştı! YG ilk bölümden beri, hatta basın toplantısından beri A grubunu ezikleyerek onların mağdur edebiyatı yapmalarına ortam hazırladı ve hepimiz oltaya geldik. :D Ben B takımını tutuyorum, hem de kaybedeceklerinden emin olduğum halde. Ve bu yüzden kaybedecek olanla ilgili yapılan her açıklama böğrüme oturuyor -_-

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Internationalda B daha popülerdi ben gerçekten sebebini anlamasam da... Gerçi benim için durum farklıydı, Seunghoon'u bekliyordum, Mino'yu bekliyorduuum... Küçük Aslan bana yarışma izletmiş adam, Mino ise Zico'nun crewundan bu sebebple... A çıktığı için gerçekten mutluyum yani, çok iyi olacaklar bence.

      Sil
  4. Merhaba

    Efenim programın hiçbir bölümünün tamamını izlememişimdir, geçerek baktım. bilindiği üzere kurgulanmış bir durum var ortada, bir bölüm GD ve Teyeang 'ı gördüm koçluk yaptılar falan bir çok durum rahatsız etti: ağlamalar, zırlamalar koçların biz olduk havası, kendilerinden küçük ütopyaları, ayrımcılık, çifte standart uygulamalar, daha bir sürü şey...x-x

    Yuh ya la!!! dediğim anlar bile oldu. Bence en çok kim ağladıysa o kazanacak. Demedi demeyin, buraya da yazdım ayrıca :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Büyük bir kısmına katılıyorum da aslına bakarsan en çok Jinwoo ağlıyor ama en fazla Han Bin'in fanı var, sonra Taehyun'un, sonra da Bobby'nin :D Ağlayan bira da yakışıklı/yetenekli olmalı sadsadasfd

      Sil
  5. nasıl denk geldim bilmiyorum, senin yazını okuduktan sonra izliyo buldum kendimi Hanbi ye bittim. herşeyi süper yapıyor ve onun kazanmasını çok istiyorum. Jinwoo nun kendini kötü hissetmesi sinirimi bozuyor! bu kadar kasmasa kendini iyi olacak ama..
    öle işte baya sardım 6.bölümün cevirisi biran önce gelse diye bekliyorum

    YanıtlaSil
  6. Gene sıkılmadan okudum. Kalemin mükemmel!
    YG papa,n'apiyorsun sen? Ah bir takim winner olacak,ya diğeri? O gruba yazık olmayacak mı? Icim aciyor nimfi,çok aciyor (şizofren okur). Sanırım haklısın,katılıyorum. YG bunlari kurgulamış falansa sasirmam -,-
    Senin KaiSoo fanficine n'oldu? Aslında Kaisoo çok itici gelir bana ama işte Hunhan varken kekeke.
    Gene çok eglendigim bir yazıydı. Yenisini bekliyorum :D

    YanıtlaSil