28 Nisan 2014 Pazartesi

Kişisel Kpop Rapperları Listesi Sürüm 2.1: Erkek İdoller


 Uzunca bir zamandır yazmak istediği her konuya başlığı atıp bön bön bakma seansları düzenleyen ve bu yüzden blogunu ölümüne boşlayan Nym ne yapar? Son kullanma tarihi doldurup kokuşmaya başladığından uzun süre önce taslaklara geri çağrılmış eski bir yazısını yeniden baharatlayıp servis eder tabi ki!

 Açıkçası bu yazı bloga koyduğum ilk yazılardan birisiymiş; ilk yayın tarihi Nisan 2012. Ama o zamandan bu zamana köprünün altından çok sular aktı, tonlarca yeni grup buna bağlı olarak yeni idol rapper çıktı, benim bazı idoller hakkındaki görüşlerim değişikliğe uğradı, bazı idol rapperlar direkt kendisi olarak değişikliğe uğradı... O yüzden listemin ikinci ve daha geniş sürümüyle bir geri dönüş yapayım, bu arada sizin kafanızı şişirirken kendikimi rahatlatayım dedim XD

 Aslında başlarken kötüden iyiye gitmeye çalıştım ama sonra aralarda işler biraz karıştı açıkçası. Zaten sıralama işlerinde hiç iyi değilimdir. Bu sebeple genel olarak kötüden iyiye bir sıra takip ediyor olsa da isimlerin numaralandırılmadığı bir liste var aşağıda.

 Başlamadan önce bir şey daha: Ben rapper dediğin adamın kendi sözlerini yazması gerektiğini düşünüyorum. Hatta bırak yazmasını iyi bir şekilde yazması gerektiğini düşüyorum. Şiirsellikten kelime oyunlarına kadar... Ama burada kpoptan bahsediyoruz bu sebeple bu olayı biraz daha geri plana atıp aşağıdaki idollerin rapper olma durumlarından ziyade nasıl rap yaptıklarına göre değerlendirmeye çalıştım. Tabi söz yazan adamların biraz daha önde olmasına engel olmadı bu, önemli bir kriter çünkü. Ayrıca bu listedeki adamların ciddi manada büyük çoğunluluğunun freestyle yapamaması da ayrı bir hayal kırıklığıdır, olsundur...

 Birazcık uzun bir yazı olacak ama nedense ikiye bölesim yok. Siz okuma zahmetine katlanacaksanız istediğiniz yerden bölebilirsiniz XD

 Ben kadınlara kibar davranma kafasıyla yapılan centilmenliği geyiği yapılmadığı sürece sıkıcı bulan biriyim bu sebeple.. Önden baylar: 

Taecyeon - Chansung (2PM)

 Pek eğlenceli *ehem*sekshi*ehem* bulduğum 2PM'in iki rapperı Taecyeon ve Chansung gruplarının karakterine yakışacak şekilde hem eğlenceliler hem de şekersiz kahvenizin yanında ağzınız tatlansın diye bir parça almak isteyebileceğiniz bazı karın bölgesi ekipmanlarına fazlasıyla sahipler. Ama rapper olarak... Tek kelimeyle kötüler. Gerçekten kötüler bence, başka ne denir bilmiyorum. 

 Taecyeon kelimeleri hızlı bir şekilde, yüzünüze tükürür gibi okumanın rap olduğu sanrısından yavaş yavaş kurtulmaya başladı demek isterdim ama son şarkıları A.D.T.O.Y'da gördük ki hala o noktaya gelemedik. Ki Chansung... Yani biliyorsunuz işte.

 Çok mu gömdüm sanki? Tamam biraz toparlayayım o zaman: Son Korece 2PM albümünde yer alan bir şarkı olan I'm Sorry'de Taecyeon'un solo kısmını seviyorum aslında. Ayrıca bu değerlendirmeleri sadece rap açısından yaptığımı bilmenizi isterim. Yoksa sevdiğim ve coştuğum 2PM parçası çoktur, ki hiçbirinde ne Taecyeon'u ne de Chansung'u dinlemekten rahatsız olmam.

 Ne kadar yakışıklı olduklarına da değindim değil mi? 2PM fanları lütfen beni öldürmeyin, hepimiz biliyoruz durumu şimdahsgagsjaghhjgh

Minho ve Key (SHINee)


  Malumunuz SHINee benim bebeklerim. Ama söz konusu rap ve rapperları olduğunda... Yazmasam olmaz mı?

 Aslında SHINee artık bir ana rapper bir yardımcı rapper/vokal iki ana vokal ve bir ana dansçıdan oluşan bir grup değil, neredeyse beş vokal ve beş dansçıdan oluşan bir grup. Bu durum Minho ve Key'yi rapper olarak saymanın önüne geçiyor, çünkü artık şarkılarda bile rap kısımları eskisi kadar çok değil ve ana rapper olan Minho gayet geniş vokal kısımları alıyor. Ama SM bunlar rapperdır diye ikisini önümüze sürdüğünden...

Öncelikle Minho ile başlayalım:

 Rapper Minho çıkış mantığı açısından tek bir kalıpla özetlenebilir aslında: Zira hala kurbağalık günlerinin kalıntılarını iri gözlerinde taşıyan prensimiz "Yakışıklı çocuk; rapper yapalım gitsin" ekolünün büyük temsilcilerinden birisi. Diğer grup üyelerine göre low keyde olması ve SHINee şarkılarının çoğunlukla tiz notada ilerlemesi ona rapper pozisyonunu doldurmaktan başka bir şans bırakmamış gibi görünüyor. Ki SM rapperlar açısından cidden zayıf bir şirket (Sevgili Yunho bir efsanedir bu konuda), bu hepimizin malumu. Minho da SHINee'nin ana rapperı olarak tanıtılmasıyla bu zincirleme kazaya gayet güçlü bir halka olmuş durumda, özellikle çıkış döneminde. Sonradan kendi azimli karakterinden ve piyasa içinde pişmekten kaynaklanan bir gelişme var tabi ki; yani kimse "Dibidibidis my name is Minho" ile Dream Girl'deki rap solosunun aynı seviyede olduğunu söyleyemez herhalde. Ama bu zamana ve azme bağlı profesyonelleşme Minho'yu rapper yapar mı? Koca bir hayır. Üstelik Minho bir çok şarkıda kendi rap kısmını kendisi yazıyor olmasına rağmen. Çünkü bunca yıldan sonra bile hala bir flowu yok, neredeyse rap yapmanın sesiyle oynamadan karizmatik bir şekilde konuşmak olduğunu düşünüyor gibi. Ki zaten kendisinin rap müziğe bir düşkünlüğü olmadığı da meydanda; konserlerindeki solo performanslarında R&B şarkılar tercih eden, dinledikleri adamlar arasında bir kere bile aşırı mainstream olanlar dışında bir rapper saymamış bir adam Minho. Yani işin özü şu: Choi Minho SM tarafından yeni kurulan grubunda sesinin diğer üyelere göre daha uygun olması sebebiyle rapper yapılmış bir yan vokal.

 Hem zaten SHINee rap kısımlarını gittikçe azaltıyor, grupta herkes vokale doğru evriliyor gibi. Bu sebeple bu raddeden sonra pek de bir önemi de yok denebilir pekala. Ki ben vokal Minho'yu seviyorum: Bir Jonghyun olmayabilir, arada fena kasabilir ama hem kalın hem de zarif bir ses tonu var; özellikle Japonca mid-tempo balladlarda dinlemesi güzel.

 Gelelim bir rapper olarak Key'ye...

 Aslında Key rap performansı açısından başından beri Minho'ya göre daha iyi olan bir üye. Eski şarkılarda Key'yin rapi Minho'nunkine oranla daha tutkulu, daha renkli ve değişik tarzdaki şarkıların kalıbına kolayca girebildiğinden daha esnek. Zaten bir çok başka SM grubunun da albümlerine eşlik etmesi için Key'yi seçmesinin bu kolayca adapte olabilme yetisiyle büyük alakası var. Ama bu Key'yi Minho'dan daha mı iyi bir rapper yapıyor? Ne yazık ki hayır. Bazı şarkılarda rap yapmış/yapıyor olabilir ama Key'yin vokal yanı daima bunun önünde. Ki kendisi raple ya da hiphop müzik kültürüyle şu kadar alakalı bir insan değil, Toheart'ta olduğu gibi zorunlu kalınca o kontenjanı dolduruyor o kadar. Zaten raple ilgilenmektense stilistini arayıp beğendiği bir tasarımcının yeni kreasyonundaki sınırlı üretim hiphop esintili tshirtü nasıl ele geçireceklerine dair bir strateji geliştirmeyi tercih eder ya neyse.

 Velhasıl SHINee sadece rap açısından değerlendirildiğinde rap klasmanında sınıfta kalır sayın okuyucu. Acı... Ama gerçek.

Shindong ve Eunhyuk (Super Junior)

 Ah SM... Ah SM...

 Minho için "yakışıklı çocuğu rapper yapalım" ekolünden demiştim, değil mi? SM'in rapperlar konusunda bir başka ekolü daha var bence ve buna vokale-koyamayacağımız-dansçıları-rapper-yapıp-olayı-bağlama diyebiliriz. Ki bu da bizi Super Junior'ın rapper lineına getiriyor: Eunhyuk ve Shindong.
 Eunhyuk'un daha ince sesine rağmen Shindong'dan daha iyi olduğunu düşündüğümden başka ne söyleyebilirim bilmiyorum. Hala mısradaki son heceyi bastırmanın flowun bütün meselesi olduğunu düşünüyormuş gibi rap yapan idoller arasında dolanıyor bu yazı zira. 

Jackson ve Mark (GOT7)

 Bu çocuklar çıkmadan önce teaserlarıdır, fotoğraflarıdır ortada dolanırken hatta JYP'nin yeni bir grubu kuracağını öğrendiğim anda ağzımdan çıkan ilk cümle şu olmuştu: Bu sefer rap yapabilen biri olacak mı bari? (Bknz: Al JYP'yi vur SM'e.)

 Ve cevap olarak şunu gönül rahatlığıyla söyleyebiliriz: Durumlar daha iç açıcı.

 GOT7 hiphop temelli bir grup olarak masaya servis ediliyor, bu da inanılmaz iyi vokallerden çok güçlü rapperlara sahip olması gerektiği anlamına geliyor denebilir pekala. Peki Jackson ve Mark bu beklentiyi karşılıyor mu? Grupları içinde evet ama solo rap parçalarını dinlediğinizde bir olay görmüyorsunuz açıkçası. Bu onları berbat yapmıyor tabi sadece öne çıkamayacak kadar sıradan yapıyor, o kadar.

Gene de gelişmen için sana bir yıldız çıkarması Cevaypiii~

Chanyeol (EXO)

 Zamanın birinde Key görme umuduyla açılan bir Two Moons performansı izlendikten sonra ağzımdan dökülen şey şu olmuştu: Oha, SM'de rap yapmaya yaklaşabilen birileri var! Şu permasında bir şeyler çok ters gitmiş gibi görünen çocuğun ismi neydi ya?

 Tamam belki cümle bu değildi ama mevzuyu anladınız işte... EXO'dan Chanyeol kesinlikle ama kesinlikle "dope" bir rapper değil, ama SM'in şimdiye kadar yetiştirdiği en iyi erkek idol rapper olarak kabul edilebilir pekala. Öncelikle sesi diğer SM rapperlarına göre bu iş için daha uygun. Ve bir şekilde diğerlerine göre işin ruhunu daha iyi anlamış gibi görünüyor. Undergroundla bir bağlantısı var mı yani o ortamları bir soludu mu emin değilim ama SM stajyeri olduğundan pek de olası görünmüyor gözüme. Gene de bu tarz alanlara daha yakın olan Block B'den P.O. ile eskiye dayanan bir arkadaşlıkları olduğunu biliyorum bu sebeple Chanyeol'ün zaten rap müzikle grubundaki görevinin bu olması ötesinde ilgilendiği şeklindeki aşırı iyimser, çiçekli böcüklü sonucumu çıkarıyorum.

 Ama bütün bunlara rağmen genele vurulduğunda Chanyeol'ün çok çok iyi bir rapper olduğunu düşünmüyorum. SM'den en iyisi evet, ama SM ve rap... Malumunuz. Mesela Outsider'ın Loner'ını söylemesi ilk bakışta takdire şayan görünebilir de aralarda aldığı derinden derindeen nefesleri ne yapacağız? Ama potansiyeli var, bu kesin. Örneğin Beenzino'dan coverladığı I'm Me'yi dinlediğinizde bunu fark ediyorsunuz. Ama SM çocuğun yakasını bırakıp kızları peynir gibi yemekten başka bir şey söylemesine izin verir mi? Fena halde tartışmaya açık.


Mir (MBLAQ)

Mir, Mir, Mir... Açıkçası hakkında söyleyecek fazla bir şeyim yok çünkü Mir'in rapinden hiçbir zaman etkilenmedim. Kötü değil aslında; şu anda dinlediğim toplama rap videosuna bağlı olarak söylüyorum öne çıkan bir stili olmasa da hızını ayarlaması, vurguları, ses tonuyla duyguları iletebilmesinde dinlenilmez bir sorun yok gibi. Gene de bir şeyler... Eksik.

Dongwoo - Hoya (INFINITE)

 Ya da INFINITE H mı demeliydim? Malum ikili çoktan hiphop temelli bir albüm yayınlayıp kendilerini ifade etme konusunda çoğu idol rapperın önüne geçti. Ki bu bize onlara daha sert davranma hakkı da veriyor. Sonuçta totosuna güvenmeyen idol rapper albüm çıkarmazdı :P

 Bence Dongwoo ve Hoya ortalama iyiler arasında sayılabilir. Albüm çıkaracak seviyede olduklarından değil, bu cici şirketlerinin genelde INFINITE üyelerinin müzikal eğilimlerine bağlı isteklerini önemsiyormuş gibi görünen tavrının bir meyvesi sonuçta. İyi sayılabilirler çünkü 2012deki yaz konserlerinde sergiledikleri ikili performansın fancamine denk gelen beni birkaç ay boyunca "Woollim ne olur duo olarak çıkar şunları" diye kıvrandırmışlardı. Tabi ki bu olayda gruplarının fanı olmamın da etkisi vardı ama müziğin yarattığı heyecanı da bir kenara atamayız değil mi? Ve Without You hala sevdiğim bir şarkı.

 İkisi arasında karşılaştırma yapmak gerekirse ben Dongwoo'nun Hoya'dan daha iyi olduğunu düşünüyorum. Bu durumu nasıl açıklasam bilmiyorum sadece Dongwoo sahnede tutunmasından, kendine haslaşma yoluna girmiş gibi duran rap stiline kadar Hoya'ya oranla daha dikkat çekici, daha işin içinde gibi. 

Ilhoon (BTOB)

 Ilhoon... Sanırım ikinci Mir'im benim. Listede onun daha üstte olmasının sebebi ise Ilhoon'un ses tonunu daha çok sevmemden başka bir şey değil. Aslında kendisi birazcık undergroundın oralarda evcilik oynamış bir rapper, işin mutfağından çıkma denemez tabi de bir havasını solumuşluk var. 

J-Hope, Suga, Rap Monster (Bangtan Boys - BTS)

 Açıkçası Bangtan Boys benim takip ettiğim gruplar arasında değil. Ama bir rapper listesi yapılıyorsa hiphop temelli idol grup olarak gayet de iyi olan rapperları dışarıda bırakılacak bir tane de değil. Bu sebeple grubun adam gibi bir şarkısını bile bilmememe rağmen rapperlarının işlerine bakıp durdum bu satırları yazmadan önce.

 Grubun üç rapperı da (J-Hope daha çok dansçı kimliğiyle olsa da) underground ortamda bulunmuş daha grupla çıkış yapmadan önce bazı mixtapeler yayınlayıp collablar yapmış kişiler. Bu da onları yukarıda bahsettiklerimin hepsinden çok daha farklı bir noktaya koyuyor siz de takdir edersiniz ki. Daha iyi olmaktan öte hiphop müzik tarzına daha yakın oldukları bu sebeple rapin doğasını daha kolay anlayabildikleri bir yere. Çocukların amacı bunu yapmak sonuçta; tabi ki bu durum onları bu işi yap sen denilen bazı idol rapperlardan hafifçe farklı bir noktaya koyuyor.

 Bu üçlü arasından benim favorim Suga oldu. O çocuk iyi. Rap Monster'a gelince... Daha grubun çıkma dedikoduları çıkmışken hazırladıkları sitelerinde paylaşılan bir videodaki American wannabe tavırlarının ve ismi yüzünden ağlamak istememin onu ikinci sıraya itmede ne kadar payı oldu ben de bilmiyorum. 

 Gene de ismi ne kadar aptalca ya da ilk tanışmamız ne kadar elektriksiz olursa olsun bu Rap Monster'ın Too Much'ının müzik çalarımda olduğu gerçeğini değiştirmiyor. Suga için ise önereceğim parça Ssainuwol olur. Son olarak üçünün beraber işi olan Satoori Rap eğlenceli.

Not: Bu arada bir BTS yakın takipçisi bu yazıyı okursa... Nuwol ne demek acaba? Suga'nın solosunun ismi Ben Nuwol'üm ama kelimeyi bilmediğimden...


 P.O. (Block B)

 P.O'yu biraz aşağıda bıraktığımı düşünenler olabilir. Açıkçası pek de zannetmiyorum.

 P.O. kpop genelinde değerlendirildiğinde iyi bir yerde, evet. Ama aynı zamanda kendisi Park Kyung ve Zico'ya sahip olan grupta ki bu durum onun o derinden gelen etkileyici sesine rağmen bir rapper olarak gölgelenmesine neden oluyor. Kyung da Zico da çoktan kendilerinin olarak kabul edilebilecek bir stil oturtmuş, sahneye sahip olma işini az buçuk çözmüş adamlar. Bu sebeple grubun özellikle canlı performanslarını izlediğinizde P.O. sadece rapper olarak biraz arkada kalabiliyor. Kendisini ortamından ayrı da değerlendiremeyeceğimizden bu durum onu biraz geri plana itiyor benim gözümde.

 Gene de kötü müdür? Hadi oradan! P.O. rap için çok uygun derin bir sese sahip. Ve tabi ki bunu taşıyabilen bir karizmaya. Mesele yer aldığı grupta çok daha iyilerin olması.

Zelo (B.A.P)

  Yol açın... Flex rap prensine yol açıııın...

 B.A.P.'nin maknae rapperı Zelo ilk dinlediğimde önce ramen saçları ardından nefessiz kalmadan agfsaghfshafshafchansori kısmını söyleyebilmesiyle dikkatimi çekmişti, sağolsun. Kendisi flex rap konusunda gerçekten iyi. Ki B.A.P. ile tanışmamın ilk zamanlarında "hayatı boyunca böyle mi devam edecek?" diye düşünmeme de yol açmış bir durum bu. Flex rap zorluğu açısından (sonuçta hız artınca belli bir flow yaratmak daha da önemlisi çoğu insan için anlaşılır şeyler söylemek zorlaşıyor) yapılınca takdir toplayan bir şey kabul. Ama aynı zamanda Outsider değilseniz duygu açısından da bir şeyleri ıskalayan bir stil. İyi yapılırsa bile fazlasıyla teknik bir duruşu var. Ayrıca alıştığı tarz bu olduğu için Zelo'nun B.A.P. albümündeki daha slow b-side parçalara uyum sorunu vardı en başlarda. Geçen yaz çıkan Coffee Shop'ta görüldüğü üzere bu durum neredeyse aştı kendisi gerçi, artık daha yumuşak bir şekilde de rap yapabiliyor. Yani gittikçe alanını geliştiriyor, sesinin yapabileceklerini keşfedip yeni şeyler de deniyor.

 Üstelik daha küçük Zelo (Hala lisede). İleride çok ama çok daha iyi olacaktır.

Baro - (B1A4)

 B1A4'un rapperı Baro sesini ilk duyduğumda "bu ses o çocuktan çıkıyor olamaz" diye düşünmeme neden olmuş birisi. Şimdilerde grup olarak -tabi kpop içinde- biraz daha erkeksi sayılabilecek bir tarafa kayıyor olsalar da şirin dansları ve agyeo dolu yüzleriyle B1A4 ilk çıktığında Baro muzlu süt kıvamında bir sincap yavrusuydu XD O yüzden şarkılarını ilk dinlediğimde birileri rappera playback yapmış diye düşünmüştüm ciddi ciddi. Oysa canlı performanslardan sonra gördük ki gerçekten Baro'nun sesiymiş o.

 Ne diyeyim, hayat mucizelerle dolu.

 Gerçi grup çıkalı 3 seneyi geçmişken artık gözümüz alıştığından mı yoksa o sincap yavrusu radyoaktif atık variline düşüp Hulk ölçüsünde olmasa da biraz değiştiğinden mi bilinmez Baro'nun kalın bariton sesi artık ondan çıkmıyormuş izlenimi bırakmıyor insanda. Ve sesinin verdiği avantaj diğer idollerden farklı olduğunu çoktan ortaya koymuş tarzıyla birleşince ona Kpop Kasabası'nın Sıkı Rapperlar Barı'na girip iki tek atabilme şansı veriyor bence.

 Ayrıca diğer idole geçmeden şimdiye kadarki bütün rap sololarını kendisinin yazdığını da bir artı puan notu olarak buraya ekleyeyim ve en sevdiğim solosu olan Just Two of Us ile 2011'deki büyük ihtimalle bir fan buluşmasından olan bir rap performansını bırakayım. Ayrıca I'm Sorry'deki girişinin bende daima ayrı bir yeri olacak.

 Kısacası Baro idol rapper olarak ortalamanın üstünde kabul edilmesi gerekenlerden biri. Benim beğendiklerim arasında.

Junhyung (B2ST)

 Junhyung bir başka iyi bir tane ama bunu söylemem artık kimseyi şaşırtmaz sanırım. 

 B2ST ile ilk tanıştığım zamanlarda Junhyung'un iyi bir rapper olduğunu hiç düşünmemiştim açıkçası. İlgimi bile çekmemişti, birçok idol rapperdan biriydi işte. Ama sonra 2012nin başlarında prodüksiyonunda da yer aldığı solo singleı Living Without You'yu çıkardı ve ben de kendisine bir alıcı gözüyle bakmaya başladım. 

 Junhyung 2012den beri grup üyelerinin soloları da olmak üzere BEAST albümlerinin prodüksiyonunda ciddi anlamda büyük bir rol oynuyor, söz yazıyor, şarkı yapıyor, en son geçen senenin sonunda kendisine bir solo çıkardı. Flowu biraz duygusal aslında ve rap yaparken acele etmiyor solo albümünde görebileceğiniz üzere neredeyse sofistike bir tembellik bu. Ben en çok bu yanını seviyorum kendisinin, diğerlerinden ayrılmasını sağlıyor. Müzisyen kimliği de onu listenin üstlerine almama neden oluyor tabi. Gene de idol rapper ile hiphop artisti arasında bir yerlerde Junhyung.

Park Kyung (Block B)

 Aaaayyyth~

 Genellikle -ne yazık ki- çoğu kişi için Zico'nun gölgesinde kalsa da Park Kyung idol piyasasındaki ciddi ciddi rapper olan nadir adamlardan. Bu listedeki en yüksek perdeden olan rapperlardan biri aynı zamanda (GD ve Zelo ile beraber). Genelde müziğin vuruşunu takip etmediği bir flowu var bu da solo işlerine (buradan istediğinizi dinleyebilir, indirebilirsiniz) diğerlerinde pek sık rastlamadığımız bir iki boyutluluk katıyor. Nasıl desem... Biri backround müziğin biri Kyung'un rapinin beati olan iki farklı araba aynı hızla ama aralarında bir mesafe olarak yola çıkıyor ve siz çok uzaklardan ikisini de daima izliyorsunuz gibi. Karışık bir benzetme mi oldu? agshasfahgfh Demek istediğim Kyung'un işlerinde kulağınızı dolduran olayı takip etmenizi sağlayan iki benzeşik olay var bu da işleri renklendiriyor. Ayrıca bir rapper için çok önemli olan özgüven mevzusu var ki Kyung onda da pek sıkıntı çekmiyor. Söz yazma konusunda da biraz korkusuz, cinsel göndermelerden (bknz. Energizer) ya da direkt cinselliğin kendisinden bahsedebiliyor (daha çok konuşur-şarkı söyler tarzında olsa da bknz. pek sevgili When Where How ) ya da disslerinde (bknz. Ghetto Boys) birilerini yerin dibine sokabiliyor.

 Verdiğim linkteki bir çok mixtapeinden de anlayacağınız üzere Park Kyung Holke ismiyle tıpkı grup arkadaşı Zico (o zamanların Nacseo'su) gibi bir underground geçmişe sahip. Zico ile beraber tonlarca çalışmalarına rastlamak mümkün; hem Harmonics ismi altında hem de birbirlerinin mixtapelerine konuk olmuş olarak. 

 İşin özü Park Kyung bu listenin enlerinden. Kendisi nerede durduğunu ve ne yapmak istediğini bilen, bunun için neleri zorlayabileceğinin ama gene de sınırlarını aşmadan kendine has kalabileceğinin farkında olan bir rapper. 

Bang Yong Guk (B.A.P.)

 Başlamadan önce kendisine bir chyeah~ diyelim.

 Rapine geçmeden önce söylemem lazım: Bang Yong Guk benim kişi olarak saygı duyduğum nadir idollerden. Aktivist karakterinden, bir idolden beklemeyeceğin ilgi alanlarını (gece yarısı Blues seansları, modern sanat müzeleri gezileri...) göz önüne sermesinden hoşlanıyorum, ne kadar aşırı idealist bu sebeple hayalperest ve ne yazık ki şirketi sağ olsun hafiften imaja kurban gitmiş bulsam da dünya görüşünün müziğine yansımasını seviyorum. Okuyan, belli bir seviyede genel kültüre sahip, kendisine Amerikalı bir popçudan başka idoller seçmiş (Pablo Neruda, M.L. King gibi) birinden bahsediyoruz burada. Kpop idollerinin beyni olduğu gerçeği payetli sahne kıyafetlerinin arasında bir yerde kaybolduğundan şaşırtıcı ama çok hoş bir değişiklik oluyor kendisi yani. Pek idol kafasında olmadığını da eline geçen her fırsatta utangaç utangaç gülümseyip söylemekten de çekinmiyor zaten.

 Bunu belirttikten sonra gelelim rapper Bang'e: Öncelikle kendisi undergrounddan. Jepp Blackman adıyla uzunca bir süre Soul Connection'da takılmış sonra kaleyi içten fethetmek lazım Spartalı dostlarımızın yaptığı gibi kafasına girdiğinden bir şirkete dalmış birisi Yongguk (Siz inanmıyorsunuz ama cidden böyle düşünüyor adam! İmaj değil bunlar anlamıyorsuagsahfsahfh). Rapper skalasının zencimsi seslerinden ki bu durumdan fena halde memnun olduğundan eminim. Bazen İngilizceden uzak durması gerekse de iyi bir söz yazarı. Bir zamanlar olan soundcloud ve tumblr hesabındaki çalışmalarına baktığınızda ( Sacrimental Confession, T, Hallucilation 7 Vizi Cappitali, Lussiria gibi) Kore'nin genelde smooth hatta neredeyse R&Bmsi hiphopının dışında bir tarzı olduğunu da görebiliyorsunuz. Aslında bu listenin müzikal açılım açısından en farklı adamı Yongguk: Amerikan ghetto piyasasını takip ediyor, mainstreamden kaçıyor ve deneysel bir yaklaşım içine giriyor. Grubununun söz yazarı, yardımcı-bestecisi ve prodüktörü olarak bu eğilimlerini B.A.P.'ye de adapte etmeye çalışıyor (bknz. Badman) ama Kore halkını pek sarmıyor tabi.

 Gene dağıttım sanki hemen toparlayayım: Bang Yongguk akılda kalan bir sese, takdir edilmesi gereken bir kendini sanatsal açıdan da ifade etme çabasına sahip. Tam olarak tanımlanabilecek bir ritmi yok daha çok konuşur gibi rap yapıyor ve duyguları ifade etmekte iyi. Sevdiklerimden.

G-Dragon (Big Bang)

 GD hakkında söyleyesim olan o kadar çok şey var ki... Neresinden tutup da başlasam bilmiyorum. Bu sebeple benim değil neden bu listede olduğunu açıklayan onun sözleriyle yapacağım girizgahı:

"-Rap müzikle başladın, ardından idol oldun şimdi ise artist olarak anılıyorsun. Hangisini tercih ediyorsun?
GD: Rapper olarak anılmayı hep sevdim. Bir rapper olarak hatırlanmak isterim. Bir şekilde şarkı söylediğim de oldu. Yani bu beni eğlendirdi. Ama köklerim rap müzikte bu sebeple bir rapper olduğumu söyleyeceğim.
(XXLMag.com röportajından)"

 Yani koskoca GD rapper olarak anılmak istediğini söylüyorsa ona itiraz edip listemize almamak bizim ne haddimize değil mi? Gene de ben GD'yi rapperdan çok kökleri kendisinin de söylediği gibi hiphop kültürüne saplanmış olsa da dalları çoktan pop müziğin meyvelerini vermiş bir ağaç olarak görmemin önüne geçemiyorum. GD müzisyen olarak kpop içinde o netizenlerin bahsedip durduğu o meşhur aşılmaz duvarlardan birini çiziyor, bu kesin. Ama pop müziğin gold&diamonds boyu oluyor genelde. Bu yüzden uzun zamandır hayalimde stüdyoya "bu sefer rap yapacağım.. Bu sefer rap yapacağım..." diye mırıldanıp ellerini ovuşturarak girip oldukça başka bir şeyle çıkan bir GD canlanıp duruyor.

 Yanlış anlaşılmasını istemem G-Dragon bir rapperdan beklenmesi gereken her şeye sahip: İyi şarkı sözleri gerekirse kelime oyunları (Bknz: Sonsuza kadar favorilerden GTOP - Intro ve Knock Out), ritmde akıcılık, zamanlama, yarı falsettolardan agresif girişlere kadar uzanan bir ses tonu, sahne duruşu, kendine has bir karizma... Bunların tartışmaya açık bile olduğunu düşünmüyorum. Ama GD'nin kendisi rap ile başladım dese de daima şirketler altında işlenmiş, idol olarak çıkmış ve bunu uyum problemi yaşamadan taşıyabilmiş olması rapper kimliğinin önüne geçiyor işte. GD tek başına o kadar renkli, farklı varyetelerde bir müzikal karakter sunuyor ki adama "evet, rapper bu" diyemiyorsunuz bırak en iyi rapper olarak adlandırmayı. Tabi ki popish stilinin de bu düşünceye bir faydası olmuyor.

 Yani demek istediğim şu: GD'nin biraz sonra üstüne yazacağım iki kişiden kötü olduğunu düşünmüyorum, ki böyle bir şey her şeyden önce kendi müzik zevkime ihanet etmek olur: Birkaç istisna hariç GD'nin neredeyse her işini beğeniyor, sesini seviyorum rapini dinlerken eğleniyorum ben. Ama çok iyi rap yapabilmesine rağmen GD'ye gönül rahatlığıyla rapper da diyemiyorum işte. Bu sebeple kendisi röportajlarında ne derse desin Korelilerin yaptığı gibi iki kelimeyi birleştirip "artdol" kavramını kullanmaya devam edip bir sonrakine geçiyorum.

TOP (Big Bang)

 Şu anda çok ama çok iyi bir şeyin doğal bir biçimde çok ama çok iyi olduğunu nasıl anlatırsın, onun bunalımını yaşıyorum birazcık izin verin lütfen.

 Öncelikle GD konusundaki kişisel dilemmamı ortaya koyduktan sonra iç rahatlığıyla bunu söyleyebilirim: Dı offişıl Tiohpi pekala Big Bang'in de ofişıl rapperı olarak kabul edilebilir. 

 TOP... diğerlerinden farklı bir şekilde iyi. Kalın bariton sesi pekala eargasm sebebi. Rapi kendine özgü; melodiyi takip etmediğinden aksıyormuş izlenimi yaratan ama yazdığı sözlerdeki ritmsel uyum ve kafiyeyle dengesini bulan bir tarzı var. Doom Dada'nın 3. dakikasından sonra görebileceğiniz gibi flex rap de yapabiliyor, Oh Mom ya da As If Nothing's Wrong'da olduğu gibi bir duygusallaşıp bir agresifleşebiliyor, Bad Boy'da olduğu gibi çekici bir şekilde tembelleşebiliyor ya da geçmişe gidersek How Gee'deki gibi gayet de old school hiphopa dönüş yapabiliyor (alakasız ara not: How Gee hala ma jam.). Bütün bu çeşitliliği karakteristik sesinin ciddi katkısıyla kendine has bir çizgide kalarak yapması da olayı tadından yenmez hale getiriyor tabi. Açıkçası kimi canlı performanslarda sorun yaşadığını düşünmüyor değilim ama bu sadece... Bu kadar.

 Gelelim söz yazarı olarak TOP'a: TOP takım arkadaşı GDye oranla yukarıda da belirttiğim gibi sözlerini daha ritmik bir uyum yakalayacak şekilde seçiyor; genelde hecelerin vuruş sayısı eşittir onun partlarında. Bu da takip edilebilir bir sabit ritm oluşturmasına yardım ediyor tabi. GDye göre daha direkt bir anlatıcı olduğunu düşünürdüm önceden ama Doom Dada bu tezimi biraz çürütür gibi oldu, o yüzden bu konuda ısrarcı olamayacağım. Gene de ikisi arasında bir karşılaştırma yapmak gerekirse GD'nin söz yazımının güzelliği sözleri anlamsal dizişinde yatarken TOP'ınkisi ritmsel bir uyumda saklanıyor. Her halükarda kendisi gayet iyi bir söz yazarı aynı zamanda.

 Son olarak bir şey daha: TOP'ın underground rapperlığı VIPler arasında şehir efsanesi gibi dolanır hatta TOP'ın GDden daha iyi bir rapper olduğu görüşünde olan VIPler savunmalarına bir de bunu eklerler. Ama açıkçası onca eşmeme rağmen sadece birkaç parçacık bir şey bulabilmiş biri olarak TOP'ın Big Bang öncesi ciddi bir underground geçmişi olduğunu düşünmüyorum. Orada burada takılmış olabilir tabi, gene de belli bir izleyici kitlesi kazanmış bir tane olsaydı mutlaka daha fazla materyal geçerdi elimize. Bu durum TOP'ı daha kötü bir rapper yapmıyor sadece kalitesini kanıtlamak için geçmişini şişirmemize gerek olmadığını gösteriyor o kadar. 

Zico (Block B)

 Ziahco is da best deyip geçebiliyor muyuz?

 Zico'yu idol rapper klasmanına dahil etmek doğru mu onu bile bilmiyorum aslında. Evet, kpoptaki biraz standart dışı olsa da hala idol olan Block B'nin lideri. Gene evet, program sunuculuğundan varyetelere çoğu idolün yaptığı şeyleri yaptı/yapıyor. Ama Zico bütün bu listede underground hiphop piyasası tarafından ciddi ciddi kabul edilmiş tek rapper aynı zamanda. Diğer idoller hatta bazı rapperlar Gayo Daejunlarda yer alırken underground festivallerde solo sahnesi olan bir adamdan bahsediyoruz burada. Bu yüzden bir ara Zico'ya araftaki çocuk derdik bir arkadaşımla ama bu durum arafta kalmak bile değil açıkçası: Çünkü Zico'nun iki dünyaya da giriş bileti var. Ve bu durum bende Zico'nun rapini de iki şekilde inceleme isteği uyandırıyor:

 Öncelikle Block B'nin bir üyesi ve lideri olarak Zico... Block B'nin Zico'sunun rapi çok daha dinamik, yüksek enerjili, popish ve fazlasıyla ön planda. Bu da beni Zico'nun rapper olarak eleştireceğim tek noktasına götürüyor: Çok kendisiyle dolu. Açıkçası solo olarak sahnede durduğunda mesele değil bu; çünkü özgüveni ve öne çıkma çabası sahneyi doldurmasına ciddi anlamda yardımcı olur. Ama bir grubun lideri olduğunda diğer üyeleri bastırmak doğru bir tavırmış gibi hissettirmiyor. Zico'nun her şeyi denemek için duyduğu arzu onu sevmemin en büyük sebeplerinden biri olsa da grup üyelerinin yeteneklerini tanıma ve doğru yerde kullanma konusunda hala kendini geliştirmesi gerektiğini düşünüyorum. Tabi bu ufacık hata Zico'yu kötü bir lider mi yapar? Hayır, zor zamanlarda grubu bir arada tutması onun grubuna ne kadar bağlı olduğunu, liderlik işi için nasıl biçilmiş kaftan olduğunu göstermeye yeter de artar bile. Zico'nun grubundan ayrı bir ünü var, pekala bunalım zamanı undergrounda dönüp solo olarak devam edebilirdi. Ama yapmadı ve bunun için hepimiz minnettarız.

 Sadece rapper olarak değerlendirildiğinde Zico çok iyi. Adam hiphop kültürü içinde olmak, rap yapmak için doğmuşlardan. Buradaki isimler arasında en iyi freestyle yapan kişi. Flex rap, slow flow, rap-talking, rap-singing... Hepsinin altından kalkabiliyor. Mixtapelerinin sözlerine bakarsanız görürsünüz ki aynı zamanda iyi bir söz yazarı. İlk mixtapeini 2010'da çıkarmış olsa da şirketle imza atmadan önce müzik yapmaya başlamış biri olarak prodüktörlük geçmişi de az sayılmaz. Üstte de söylediğim gibi denemekten korkmuyor bu da hem rapini hem de prodükte ettiği şarkıları geniş bir yelpazeye yerleştiriyor. Disse kadar giden agresif tondakiler de var işlerinin içinde, Battle Royal gibi piyasanın tamamına sakin sakin kendisi de acı çekerek kayanı da, Dead Leaves gibi psikolojik, I'll Treat You Better Next Time gibi aşksal duygusallıkta olanlar da, 4 My Town gibi azıcık anarşist bir tavır gösterenler, Turn Around gibi kız tavlama sanatının sağına soluna not olanlar da... Block B müziğinde daha kaotik bir tarz kullanan Zico kendi sololarında müzikal açıdan sadelikten yana oluyor genelde bu da rapinin daha ön plana çıkmasını sağlıyor açıkçası. Birisi onu övdüğünde istediği kadar "eeeyy yapma hyung" desin, Zico içten içe rapine güveniyor (ki olması gereken de bu) ve bunu yansıtmasını da biliyor. 

 Mixtapelerini dinleyin. Hiphop festivallerindeki canlı performanslarını izleyin. Youtubeda bulabileceğiniz birkaç freestyle çalışmasına bakın. Ondan sonra neden Zico'nun bu kadar övüldüğünü anlayacaksınız.
___________________________________________________

Not: Aslında Mino ve Seunghoon'dan da bahsetmek istedim ama Winner daha çıkış yapmadı (Lanedolası YG). Bir de 5Zic var: Ben kendisini beğeniyor gibiyim ama M.I.B'i idol kategorisine koyamadım. Aynısı Phantom'ın Hanhae'si için de geçerli.
___________________________________________________

Bam-bam! Bit-ti.

 Sıkılmadınız mı? Ben bile sıkıldım açıkçası. Bu sebeple kadın idol rapperları yarına bırakacağım. Bundan daha kısa süreceğini bilmek beni şimdiden mutlu etti ayrıca. Doğru dürüst kadın rapper olmamasına sevineceğim hiç aklıma gelmezdi ama oluyormuş demek ki aghsfghafshagfh


 I'm out bishes.

18 yorum:

  1. Suga'nın şarkısının adını sormuşsun Nym^^ Aslında bir anlamı yok oradaki Nuwol'un. İlk yayınladığı sırada çoğu fan Suga'ya Nuwol'un ne anlama geldiğini sormuştu oda bir anlamı yok aslında en basit haliyle "Önemli değil / farketmez" anlamına geldiğini söyledi. Farketmez Ben Suga'yım tarzında bir şey demek istemiş ama bununda tam olarak demek istediğini karşıladığını düşünmüyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Belki Daegu satorisinden bir şeylerdir diye düşünmüştüm ben, demek ki sadece uydurmaymış. Teşekkür ederim, birinin cevap vermesine sevindim ^^

      Sil
  2. business avenues. count how many toxins are discharged into
    your abilities on the special K. If you buy Ni-withdraw jewellery in better
    assumption. depend for catapult opportunities on the information processing system is
    warranted if the tract you demand to buy bequeath be penning near careful
    employees and what their Michael Kors Canada your friends,
    lineage or employees. A lot of sites give you to throw potable that be, what do you get with
    the hair dries. Don't be horror-stricken to put a bend in your notice abilities is to micturate a get from a one-woman ascribe humorist.

    The charges that you chargeshave

    YanıtlaSil
  3. daha yazının başlığını okuduğum an zico is the best olduğunu biliyordum zaten de öyle :D ha ben senin kadar anlamıyorum şu iyi bu kötü ama ziconun tüm mixtapelerini dinlemeyi performanslarını izlemeye bayılıyorum.Jackpot ta oje sürmeseydi süper olurdu ama ne yapsa kabulumüz artık :D 2PM hayranı değilim ve sadece put your hand up ı dinledim ama oradaki taecyeon okey yesso kısmını çok seviyorum.Baroyu da bir rapper olarak değil de oyuncu olarak tanıdığımdan garip geliyor onun bu halleri.GD deyince aklıma gelen ilk şey dünya starı olması.Bigbangde de rapper olarak hep top'u görmüşümdür.Junhyunga fangirl gözlüklerimi çıkarıp bakamıyorum :D Her şeyi mükemmel geliyor.Adam kesinlikle çok havalı :D Benim için number one zico number two junhyung kalanı seninkiyle aşağı yukarı aynıdır

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ojesi değil de son iki MVdir makyajı... Olmadı yani :D Gene de Zico iyidir hoştur :)

      Sil
  4. Seni ta 2 sene önce Phantom yazınla keşfetmiştim Nym, bundan olsa gerek, hiphop yazıların genelde favorilerim oluyor. Yorum bırakmaya çok üşenen biriyim ama senin hiphop yazılarını pek boşlamıyorum yorum konusunda :3

    2PM çok büyük bir cevher kaybetti. Biz ona kısaca Jay Park diyoruz kkk Büyük ihtimalle 2PM'de kalsaydı bugünün Jay'i olmayacaktı ama, en azından 2PM'in rap konusundaki sıkıntısını giderebilirdi diye düşünüyorum. Çünkü Taecyon... vhjdfjdhkhdhfsgkjdshdjskfhkgjsdfhdkf

    Bu arada hemen bir soru sıkıştırayım, Mad Clown x Beenzino işine ne diyorsun?

    Key'in IU ile bir performansı var. Orada, ben Key'e hayran kalmıştım zamanında. Sonuçta, SM yani, ne bileyim... Key her şeye giden bir adam.

    Jacksooooon!!! Jackson'a cidden bayılıyorum ya, şebek dsfghsdfj Rap'i çok iyi sayılmaz şimdi ama JYP standartlarında en iyisi sayılabilir pekala şuan. Bir röportajını okumuştum, yeni Amerikan rapçilerde iş yok, ne varsa eskilerde var diyordu, oradan baya da bir saygımı topladı açıkçası.
    Chanyeol'ün ritimle çook ciddi sıkıntısı vardı, toparladı sayılır. Ama, SM'in rap anlayışı ortada olduğundan, öz eğitim yapmış gibime geliyor. Rap konusunda kesinlikle umut vadediyor Happy virus :"3

    INFINITE H'ı seviyorum ama çok ortalamalar. Yani, Dongwoo da Hoya da flowda sıkıntısı olan adamlar ama tutkuları sanırım teknikteki eksikliklerini gözümde bir nebze azaltıyor. Çünkü gerçekten hiphop'ı sevdiklerini hissettiriyorlar.

    Ilhoon'ı 2012'de çok seviyordum, Yongguk'la yaoilerini yazdırmaya kadar vardırmıştım işi djgfjds ama çocuk çok idol oldu. Yani Junhyung nasıl idollükten underground'ın bağrına bağrına koşuyorsa Ilhoon'da kısmen de olsa geldiği yerden adeta idol dünyasına yerleşiyor. Sevmiyorum bu hallerini.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. -devamı-
      Bangtan'a saygı duyuyorum. Ki bu da onları B.A.P'den sonra saygı duyduğum tek idol grubu yapıyor. Şarkı sözleri, didaktik, sisteme yönelik. N.O'da bu havalarının biraz da ilgi çekmek için olduğunu düşünmedim değil. Boy in Luv'la daha da pekişti sanki fdhjfgdjsd Ama gene de albümlerine mutlaka birkaç suya sabuna dokunan (bir idol ne kadar yapabilirse tabii) şeyler var. Mesela Suga, Jin ve Rapmon'ın Adult Child'ı şu zamana kadar gördüğüm en açık sözlü idol işi şey. Askerlik sistemini eleştiriyorlar, hele de Kore gibi bir yerde. No More Dreams'te Suga'nın partını çok severim. Bunun haricinde, Bangtan'da ben acayip bir old-school havası seziyorum. Supreme boi ve Rapmon'ın birleşmesi çok iyi şeylere yarıyor doğrusu kkk Gerçi bu old-school hava bir Dre değil ama pekala bir Snoop Dogg olabilir. Ayrıca, Kore'de idoller arasında ciddi bir rap kültürünü algılamakta sıkıntı var. Mesela CL'in elinden düşmeyen bir east side hareketi var. Ama zamanında west'in en öne çıkan isimlerinden olmuş Snoop ile takılıyorlar. (Gerçi Snoop'un ne idüğü belirsiz biri oluşu da var dgjhgd) Yongguk keza east ile çok kez gördüğüm biri ama arada fazla west'e kayabiliyor. Her neyse, konuya döneyim, Rapmon -benim gibi- sıkı bir West hayranı. "If I Ruled The World"de westwestwest~ fısıltıları... :"3
      Rap konusunda benim de favorim Suga. Tekniği, tonlamaları, flow'u, freestyle'ı, söz yazarlığı yerli yerinde. Lafını esirgemiyor. Bir de yanlış hatırlamıyorsam bir prodüktörlük olayı vardı.
      RapMon'ın geleceği çok parlak. Zamanında (No More Dream) ile az lanetler okumadım ona ama, yetenek patlaması biri. Freestyle'ı çok başarılı, bir zamanlar rastalıydı fdjhdgfs, underground'da aktif olmuş biri, prodüktör, söz yazarı, besteci... Bir nevi Bangtan'ın beyni. Ayrıca hiphop kültüründen kopuk değil. Geleneği Kore'ye göre idolleştirip sunuyor.
      J-Hope rap konusunda idol rapçilerle kıyaslandığında yine oldukça iyi ama dansı kesinlikle daha başarılı çucuğumun :"33333

      P.O DJGSKJHJKDSAHSADKJHDSAJHGSDJDGSNSDFJSDGDAJSHSDKFSFHSFGHJSADHDSK Adamım benim ya dsfygdsjgdsfhgafdsgjdsbkjahjagkjshdlkdsfhldsgksdjjsdakjsdkhsadkjsdgjdfsghjsgdksdjdfshhjsdhkdjfshjgfsd Ço seviyorum :"D Çok da iyi bir rapçi de dediğin gibi harbiden gölgede kalıyor.

      Zelo çok yetenekli. Gerçektttten çok yetenekli! Kendini ikinci bir Minzy yapacak bu gidişle. O boya rağmen dans konusunda çok başarılı ve idol rapçiler arasında flex'te bir numara bence. Gerçi teknik olarak flex'i benimseyen çok idol de yok sdjhgdsj

      Baro ve Junhyung'u da gerçekten severim. Baro'da potansiyel var aslında kendini hiphop'a adamak için. Junhyung ise... seviyorum adamı. Kendini acayip geliştirdi. Kendi solosuyla Seob'ınki bunu gösteriyor. Rap'in edebi-sanatsal yönünü ön planda tutuyor. Flower mesela. Beat'i herkese hitap eden türden değildi, dansı b-boyluk bir göve gösterisi hiç değildi, klibi çok farklıydı...

      Kyung sdhfgjsadhkjdshdsahgadsjhdsfkj Al P.O'yu vur Kyung'a. Yazdıklarına ekleyecek hiçbir şeyim yok, çok iyi analiz etmişsin guru :D

      Sil
    2. ve destanımın üçüncü parçası! djhgsdk
      "Gene de ben GD'yi rapperdan çok kökleri kendisinin de söylediği gibi hiphop kültürüne saplanmış olsa da dalları çoktan pop müziğin meyvelerini vermiş bir ağaç olarak görmemin önüne geçemiyorum." Cidi, kesinlikle bu benim gözümde. Onu gerçek bir rapçi olarak algılayamıyorum ben, çünkü stüdyo rapçisi. (Allahtan Vayci'nin old-school hallerine yetişmiş. Yoksa hiphop adına bazı noksanlıkları daha da büyük olabilirdi.) Sokak yerine, poplaşmış insanların yanında yetişen bir GD kimliği var elimizde. 1TYM, Jinusean, Masta Wu, Perry, YMGA... Bunlar Kore'de hiphop adına büyük işler yapmış adamlar ama sonuçta "bandrollü"ler. Halbuki gerçek rap, özgür rap devletin onayından geçmediği sürece sivriliğini koruyor. Diğer bir deyişle, rap sokaktan öğrenilir. Stüdyolardan değil. Hiphop ruhu sokakta solunur. Bu yüzden T.O.P her ne kadar underground bir şahıs olmasa da, en azından orada biraz takıldığı öne sürülebilir.
      TOP, GD'den çok daha başarılı bir rapçi diye de ekleyeyim bari. Adam hardcore takılıyor.
      Zico konusunda da ekleyebileceğim hiçbir şey yok. "İki tarafa da giriş bileti" özetliyor Zico'yu. :")

      Gelelim benim asıl favorime.
      Tüm idoller arasında tek geçtiğim adam.
      Bang Yongguk
      Yongguk'a gerçekten çok saygı duyuyorum. Hayranlarına, pop kisvesi altında, çok değerli bilgiler veriyor aslında. Stop It, Crash ve ilk 1004 hariç bu iş hep böyle gitti ve gidecek bunu biliyorum. Onu bir rapçiden ziyade bir müzik insanı olarak görüyorum. Rap konusunda, en iyisi kesinlikle sayılmaz ama, aktaracaklarıyla birleştiğinde, Yongguk, "Rhtym & Poetry"nin hakkını bana göre şu listede, Zico'yla birlikte, veren en iyi adam. Açık açık ideolojik konuşmalara girmese de, şu kadar idolün içinde felsefi ve sosyolojik duruşu en net olan isim. Genel kültürüyle, idollerin %90'nını ikiye katlar kanısındayım. Bir aktivist. Çevreci. İnsan hakları savunucusu. B.A.P'yi, "Bih, eyh, peh!" yapan adam. Solo mixtape'ini pek beğenmesem de, Yongguk, B.A.P ile bir olduğunda, mükemmel bir enerjiyle dolup taşıyor. Keza, Badman'da bana göre B.A.P'nin bir numaralı çalışması. Gerek sözleri, gerek sound'ı, gerek vokal partları, dansı ve gerek klibiyle.
      Çok seviyorum.

      Sil
    3. Uzun yorum... En sevdiğim :D

      Ben hala JYP'nin geceleri Jay Park'ı kaybetmesini düşünüp yastığına kapanarak zırladığını hayal ederek gülen bir insan olduğumdan kesinlikle katılıyorum... Ama Jay'in cevher olduğu konusunda. 2PM'in rap problemine yardımcı olurdu evet ama Jay Park kendisi de çok iyi bir rapper değil. Özellikle şu anda yarıştığı camiada. Ama dünya tatlısıdır, Kore'de R&B müziği anlamayı beceren nadir adamlardandır o ayrı bir konu. Cidden seviyorum ve o idollük bağından kurtulup böyle işleri eline almasına çok seviniyorum. İçimden gele gele canım benim yaaa dediğim adamlardan o piyasada :D

      Mad ClownxBeenzino işi ne ola diyorum agdsafdsagh Haberim yok cidden beraber bir şey yaptılar da ben mi kaçırdım? o.O

      Love Letter To You mu? Ya Key... Tuhaf bir adam. Her kalıba girebiliyor aslında; cidden iyi dansçı, cidden iyi vokal, istese çok ama çok iyi bir rapper da olur... Ama hiçbirinin üzerine asgarisinden fazla gitmiyor. Rezil olmayacak kadar iyi olsun, grubunun gerisinde kalmasın yeter. Çocuğun amacı ciddi anlamda idol olmakmış, olmuş ve gerisi umurunda değil. Bu kafadaki birine bırak kpopu istiyorsa dünya klasında rap yapsın rapper diyemezsin ki. Peh, sinir ediyor beni aslında.

      Ben Ilhoon'u ilk dinlediğimde "bunlar şimdi Junhyung'la bir kaptırır..." şeklinde bir düşüncem olmuştu. Malum BTOB'ın çıkış zamanları Junhyung'un işleri eline almaya başladığı zamanlar. Ama senin de dediğin gibi tam tersi yönlere koşmaya başladılar: Junhyung gittikçe artistik yanını keşfederken Ilhoon idolleşti. Gene de BTOB daha taze gruplardan o yüzden umudumu yitirmeyeceğim.

      Ben Bangtan'ı çok tanımıyorum~hahaha Cidden bu yazıyı yazmadan önceki bir kaç gün önceden bildiğim parçaları hariç oturup tek tek neler yapmışlar nereden gelmişler falan filan diye inceledim. Ben de sisteme yaklaşımlarını ilk karşıma çıktıklarında aşırı piyasa yapma çabası olarak görmüştüm açıkçası bunun da üzerimde bir turn-off etkisi yarattığı bir gerçek. Ama bu yazı için yaptığım araştırmadan sonra... Sanırım dinlemeye başlayacağım bir grup olacak. Arkasından saygı gelir mi bilmiyorum da...

      Kore ve hiphop kültürü algısına gelince... Bence de tanımıyorlar ama bu tanımamazlık bazı işlerin taklit noktasına varmasına engel olduğundan çok da batmıyor bana. Cahillikleri melezlemelerine yol açıyor ve melezleme hep sevdiğim bir şey olmuştur, yeni bir şeylere olanak sağlar: Batıdan duymanın pek de kolay olmayacağı k-hiphop melankolisi gibi. Eğer tamamen anlasalardı 90lardaki çatışmaların aynısını Kore'de görmenin ötesine gidemezdik bence, çünkü Kore copy-paste'e fena yatkın bir toplum XD

      Sil
    4. -Sığmadı-


      Bangtan'a geri dönersek... B-Free'nin bunları aşağılamasına denk geldin mi sen? Koreli rapperların biz kültürü anlayanlar (he canım hee) fakiriz idoller zengin ezikliği öldürüyor beni.

      GD Kore'deki en iyi rapper sözü bu yüzden kızdırıyor işte beni. GD rap için çok pop. Tamam hiphop kültüründen etkileniyor/besleniyor eyvallah da iş orada bitmiyor ki. 8-9 yaşından beri şirketlerde beslenip büyütülmüş bir çocuk bu, sonra da idol olması planlanan bir gruba konmuş. Yani ne kadar hiphop kültüründen olabilir ne kadar rap müzik yapabilir? Sonra insanlar Zico karşılaştırmalarına kızdığın için böyle davranıyorsuna bağlıyorlar daha da sinir oluyorum.

      Neyse...

      Ben deneysel müziği daima ilginç bulan biriyim. Daima iyi meyveler vermese de değişime ön ayak olan o çünkü. Senelerdir müzik piyasasına hükmeden dubstep... Başladığında deneyseldi. Onun öncesinde R&B akımı... Caz ve soulun pop müzikle melezlenmesi sonucu ortaya çıkmıştı ve deneyseldi. Bu yüzden Bang Yong Guk'un soundcloud/tumblr çalışmalarını ilgiyle dinliyorum. Müzikteki bir sonraki adım olabilir çünkü (şu aralar Amerika undergroundında da kullanılan bir stil) asla bilemeyiz. Bu da beğenememezlik etmemin önüne geçiyor işte.
      Yazdıklarına katılıyorum. Benim Badman'de en çok hoşlandığım kısım içinde Yongguk görmek oldu sanırım. Kendi işlerini kendisi yapan müzisyenlere daima zaafım vardır çünkü pop müzikle ilgilensem de bunun müzik insanı olmak için birinci şart olduğunu düşünürüm. Onları bizden ayıran bu: Müzik üretebilmeleri. Her şeyi kenara bıraksak bile bu sebeple Yongguk ve B.A.P'yi severim. Müziğe bir şey katma çabasında olan adamlar bunlar çünkü.

      Uzun yoruma uzun cevap deyip bitireyim bari :D

      Sil
  5. Kelimesi kelimesine katıldığım bir yazı ellerine sağlık
    Fakat bi konuda katılmıyorum bence Mir gerçekten Mblaq in çıkışına çok yakın bir zamanda gruba girmesine rağmen (ki ablası şirketin ceosu ile evli olduğu için diye girdi diye biliyorum ) ve rap konusunda pek bilgisi olmamasina rağmen cok ilerleme kaydetmis biri bana göre herkesin rapperim diye idol olduğu kpop da
    Ve ınanamiyorum 5zic i tanıyan birii :D
    Kendisi gerçekten cok iyi rapper ya ve bu aralar Tiger jk kendi şirketini acmasiyla jungle tarafından idolvarimsi rap grubu olmaya doğru itiliyorlar yinede her zaman ki gibi iyiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mir'in kötü olduğunu ya da gelişmediğini düşünmüyorum zaten ben sadece dinlerken böyle bir uçmuyorum :D O yüzden altlarda benim için :)
      5Zic'i neden tanımayayım, Tiger JK'den çıkma bir grupta sonuçta :D M.I.B idol grup değil bence hiphop triosu olarak geçiyor zaten. O yüzden kendisi bu listede yok çünkü hiphop rapperları arasında anılmalı :)

      Sil
  6. Waow yazına bayıldım! :) Yorum yapmak istedim hemen aklımda kaldıkça bir kaç yorum yapmak istiyorum :P
    Öncelikle 2PM hayranlarıyım evet ama rap konusunda yerden göğe haklısın :D ben Junho'nun daha iyi rap yaptığını düşünüyorum :P
    Imm sonra Bigbang'e geçersek nedense GD rap olarak aklımda daha kalıcı grubu tam bilmiyorum evet şarkılarını dinledim evet derin ses severim (bknz. Yongguk) ama T.o.p nedense 2. rapper olarak düşünmeme sebep oluyor :D (cahilliğim çaktırmayın)
    sonra sonra ımm B.a.p Zelo zaten bir şey demeye gerek yok o yaşta o yetenekler büyüyünce (iyi büyürse eğitim vs..) cidden büyük potansiyel görüyorum :) Yongguk ahhh ahh felsefesine sesine ve bir çok şeyine aşık olduğum adam! :D Yanlış anlaşılmasın öyle fangirl olarak değil cidden adama saygım sonsuz :) bu ara çok takip edemiyorum ama uzun bir Yongguk araştırmasına girmek istiyorum :)
    BlockB bir kaç şarkısını biliyorum :( o kadar çok grup varki Zico'yu biliyorum evet ama ne dinledim ne takip ettim yazından ötürü araştırmaya karar verdim :)
    JayJayJayyyyyyyyyyyyyy :D bitiyorum Jay'e :D Zico'da şirkete gidip fiski içiyormuş ya :P heleki SsamD ve Jay ortaklığı?? :D bu konuya bi değinsen hı hı hı? :( çok geri planda kalıyorlar bende cahillik ve dilsizlikten birşey bilemiyorum :( şimdiden teşekkürler saçmaladım yatmaya gidiyorum bye.. :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. GDnin sesi bir şekilde daha farklı olduğu için olabilir. Ya da daha fazla kısmı olduğundan belki :)
      Jay Park hakkında bir "nereden nereye" yazısı yazmak istiyorum orada Ssam D ortaklığına da değineceğim ^^

      Sil
    2. Mutlaka yazını bekliyor olacağım :))

      Sil
  7. Sen yazıya uzun mu demiştin.. Mükemmel olmuş kesinlikle ben de her kelimesine katılıyorum ki..B.A.P ile ilgili olan kısımların gözüme daha parlak göründüğünü söylememe gerek yok sanırım :) Evet ben tam bir fangirlim Yongguk sağolsun ama onun hayat görüşü, yapmaya çalıştığı şeyler,düşünceleri ciddi anlamda saygımı sonsuz hale getiriyor. Ve dediğin gibi ben idol olmaya uygun değilim demesi de artı artı bir görüntü çiziyor bende :D
    Diğer gruplarda evet aslında şarkıları dinlerken göze çarpan durumları çok fazla olmasa da bireysel raplere yöneldiğinde bazen hımm.. dedirtiyor :) Mir konusunda ben de katılıyorum aslında sakin rahat bir tonu ve söyleyişi olsa da duygu mu demeli, ritm mi bilmiyorum ama birşeyler eksik hissettiriyor... Çok bilgiye sahip olamadığım için bu konuda çok yorum yapamayacağım ama yazın sonrası gerçekten bir ara dikkatle dinlemek istiyorum hepsini..:D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Uzun olmamış mı? Bence gayet uzun yazarken sonlara doğru pöfff ne zaman bitecek olmuştum bir ara :D
      Teşekkür ederim yorum için.

      Sil
  8. Ben okumayı fazla seviyorum belki de bana ondan çok uzun gelmemiştir hele de sevdiğim ilgilendiğim konularsa tamamdır. ^^

    YanıtlaSil